In de hele wereld staat Nederland bekend als het fietslandje. We gaan geregeld op pad met de fiets om te genieten van de natuur, pakken de fiets om de boodschappen te doen en natuurlijk gebruiken we de fiets om de kinderen naar school te brengen met de Urban Arrow bakfiets. Maar, waarom fietsen we in Nederland eigenlijk zo veel? Hieronder praten we je bij.
Sinds de Tweede Wereldoorlog
Toch is Nederland niet altijd een fietsland geweest. De allereerste fiets kwam in 1820 naar Nederland, maar alleen de rijkelui konden aan zo’n fiets komen. In 1870 werd een fiets ontworpen met een groot voorwiel en een miniachterwiel. Niet veel later werd de bekende omafiets ontworpen, welke we nog steeds veel zien. Toch werden de fietsen pas echt veel gebruikt na de Tweede Wereldoorlog. In de Tweede Wereldoorlog reden er namelijk veel auto’s rond op de weg. Dit leidde tot een aantal grote nadelen. Zo veroorzaakten de auto’s veel doden, auto’s namen veel ruimte in en de stad werd minder leefbaar. Bovendien ontstond er een brandstoftekort waardoor mensen niet meer met de auto op pad konden.
Fietsvriendelijke stad
Mensen gingen protesteren. Hier werd een oplossing voor bedacht: een fietsvriendelijke stad. En daar werd gehoor aan gegeven, want je kon met de fiets op een steeds eenvoudigere manier van A naar B. Hierdoor werd de fiets een veilig vervoersmiddel en bovendien was dit vaak ook sneller.
Duizenden fietspaden
Toch ontbrak er nog een ding in Nederland: fietspaden die jou overal naartoe konden leiden. In 1885 werd het allereerste fietspad aangelegd en daarna volgden er meer. In 1965 was Nederland al eigenaar van meer dan 7000 kilometer aan fietspaden. Vooral in Noord-Brabant en Zuid-Holland werden fietspaden populair en daar werden al zelfs stoplichten voor de fietser geplaatst. Tegenwoordig heeft Nederland al meer dan 32 duizend kilometer fietspad.
De nieuwste ontwikkelingen in het fietsenlandje
Met meer dan 32 duizend kilometer aan fietspaden kunnen wij dus behoorlijk wat fietsroutes afleggen. Gemiddeld leggen wij dan ook 888 kilometer per persoon per jaar af met de fiets. En het wordt ook steeds makkelijker om de fiets te pakken. De ontwikkeling blijven maar doorgaan: zo bestaan er al meerdere autoluwe zones zodat fietsliefhebbers optimaal kunnen genieten. Daarnaast heb je niet te vergeten de elektrische fietsen en de speed pedelecs, bijvoorbeeld de Stromer speed pedelec die wel 45 kilometer per uur kan. Al deze ontwikkelingen rondom de fietsen blijven maar doorgaan, en beloven dus veel goeds zodat we nog heel lang mogen genieten van het stalen ros.